نحوه نصب و اجرای فایبر سمنت برد ، نمای فایبر سمنت برد چه مزایایی دارد؟

نحوه نصب و اجرای فایبر سمنت برد ، نمای فایبر سمنت برد

فهرست مطالب

نحوه نصب و اجرای فایبر سمنت برد : فایبرسمنت برد چیست ؟ نمای فایبر سمنت برد چه مزایای دارد؟ صفحه های پیش ساخته سیمانی که از الیاف سلولزی و سیلیس برای افزایش خواص مکانیک در ترکیب آن ها استفاده شده است. الیاف سلولز فایبر سمنت برد در این صفحات باعث افزایش مقاومت در برابر فشار و کشش و نیروهای جانبی می شود. این صفحات در اواخر ۸۰ میلادی جایگزین صفحات سیمانی آزبستی شد. صفحات سیمانی سمنت برد ، یکی از بهترین پوشش های نما برای ساختمان های مختلف محسوب می گردد. به لحاظ خواص و ترکیبات ، سمنت برد ترکیبی از سیمان، الیاف سلولز، آب، هوا، می باشد که با استاندارهای جهانی تهیه شده است.

برای مشاهده لیست قیمت فایبر سمنت برد و همینطور طراحی و اجرای فایبر سمنت برد با شرکت ساختمانی نیل سازه تماس 09999959878 حاصل نمایید.

این نوع نما در رده نمای ساختمان با قیمت متوسط قرار می گیرد.از نظر ایمنی، ورق های سیمانی فایبرسمنت برد ، دوام فوق العاده ای در برابر فشار از خود نشان می دهند. اما از نظر رنگ، نمای فایبر سمنت برد رنگ پذیر است. یعنی می توان این نوع از نما را رنگ کرد و همین موضوع تنوع خاصی به این نوع نما بخشیده است. فایبرسمنت برد در حال حاضریکی از بهترین نوع مصالح موجود برای پوشش دیوار و کف و … می باشد و در نمای ساختمان کاربرد فراوانی یافته است.این صفحات برای ساخت و ساز خشک و سیمانی در تمامی ساختمان هایی که با اسکلت فلزی و بتنی ساخته شده اند برای پارتیشن بندی و پوشش دیوار داخلی و سقف و کف نیز استفاده میشوند.

 

نحوه نصب و اجرای فایبر سمنت برد ، نمای فایبر سمنت برد

نحوه نصب و اجرای فایبر سمنت برد ، نمای فایبر سمنت برد

انواع فایبر سمنت برد

فایبر سمنت ساده

محل کاربرد : نمای ساختمان ، دیوار های داخلی و خارجی

فایبر سمنت طرح چوب

محل کاربرد : نمای ساختمان های ویلایی و شهری

تفاوت فایبر سمنت برد و سمنت برد چیست ؟

به صورت فنی به کلیه صفحات سیمانی مصلح شده با الیاف ( هر نوع از الیاف ) فایبر سمنت برد گفته می شود . لازم به ذکر است که یک صفحه سیمانی نازک بدون بهره از مصالحی که مقاومت کششی آن را تامین کند در عمل قابل استفاده نیست و عملا ما صفحات سیمانی بدون مصالح کششی نداریم ، اما در فرهنگ عمومی و در گفتمان بازاری به صفحات سیمانی که الیاف ( عموما الیاف سلولوزی )  به صورت همگن در کل مقطع وجود دارد فایبر سمنت برد گفته می شود و به صفحات سیمانی که یک شبکه مصلح از الیاف ( عموما الیاف فایبر گلاس ) در دو طرف صفحه سیمانی وجود دارد تا مقاومت کششی را تامین کند سمنت برد گفته می شود .

به خاطر تفاوت در روش تولید این دو محصول در  سمنت برد های تولید شده با مش فایبر گلاس در دو طرف می توان از سنگدانه های با سایز درشت تر استفاده نمود . در حالی که در تولید فایبر سمنت برد ها با الیاف سلولزی و بافت همگن عموما مصالح به کار رفته ریز دانه بوده و از این خصوص هم می توان تفاوت ها را در این دو محصول مشاهده کرد.

نحوه نصب و اجرای فایبر سمنت برد ، نمای فایبر سمنت برد

نحوه نصب و اجرای فایبر سمنت برد ، نمای فایبر سمنت برد

تفاوت کاربردی فایبر سمنت برد و سمنت برد

از لحاظ کاربردی تفاوت هایی بین این دو نوع محصول وجود دارد :

1. برش فایبر سمنت برد با الیاف سلولوزی و مقطع همگن به وسیله ابزار برش برقی مانند سنگ فرز و اره دیسکی و یا میز برش با صفحه ی گرانیت بر انجام می شود و قطعا باعث تولید گرد و خاک می گردد اما برش سمنت برد با شبکه مش فایبر گلاس به وسیله کاتر انجام می شود . با ایجاد یک خط برش به وسیله کاتر و در نتیجه بریده شدن شبکه مسلح کننده عملا ورق مقاومت خمشی خود را از دست داده و از همانجا می شکند .

2. از لحاظ سطح تمام شده  ( Finishing )نیز فایبر سمنت برد با مقطع همگن و الیاف سلولوز به جهت استفاده از مصالح ریز دانه تر و تولید در سیستم هات چک سطح تمام شده صیقلی داشته و در نهایت سطح اجرا صاف و آماده رنگ آمیزی می باشد اما ورق های سمنت برد با شبکه مش فایبر گلاس به لحاظ استفاده از سنگدانه های درشت تر و سیستم تولید متفاوت سطح ناصاف تر و زبر تری داشته و معمولا پس از اجرا نیاز به اجرای پلاستر نهایی دارد .

انواع ضخامت سمنت برد

ابعاد فایبرسمنت : فایبر سمنت برد با لبه ساده ۲۴۰×۱۲۰ سانتیمتر با انواع ضخامت ۴ ، ۶ ، ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۸ میلیمتر با وزن مخصوص ۱۵KG/M۳ می باشد که ضخامتهای ۴ و ۶ جهت اجرای سقف کاذب و ضخامت ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ برای استفاده در نما و ضخامت ۱۸ میلیمتر به بالا برای کف و کف باربر مورد استفاده قرار می گیرد

فایبر سمنت برد با لبه ی کوئیک دار جهت بتونه کاری با ابعاد ۱۲۰×۲۴۰ سانتیمتر با ضخامت ۶ میلیمتر قابل استفاده در دیوار داخلی و سقف کاذب میباشد .

نحوه نصب و اجرای فایبر سمنت برد ، نمای فایبر سمنت برد

نحوه نصب و اجرای فایبر سمنت برد ، نمای فایبر سمنت برد

معایب فایبر سمنت برد

1. جرم پذیری فایبرسمنت برد

صفحات فایبر سمنت سطح زبر و ناصافی دارد به همین دلیل جرم پذیری آن بالاست و ظرف مدت کوتاهی نمای ساختمان را دچار نقص میکند ولی نمای سنگ نیز دچار گچی شدن در مناطق مختلف رطوبتی نیز میشوند و حتی خطر ریزش آنها بر سر عابران پیاده نیز وجوددارد.

2. وزن فایبرسمنت برد

هر یک متر مربع نمای ساختمان فایبرسمنت برد ۱۰ کیلوگرم وزن داشته که به نسبت دیگر نمای ساختمان های سنتی هم ردیف خود دارای وزن نسبتا زیادی دارد و بار مرده ساختمان را افزایش می دهد.

مزایا فایبر سمنت برد

  1.  سرعت اجرای پروژه و تعمیرات و اقتصادی تر شدن عملیات ساختمانی
  2. سهولت در اجرای تاسیسات مکانیکی و برق
  3. افزایش سطح زیر بنا و کمک به صرفه اقتصادی
  4. امکان توسعه بنا به صورت اضافه اشکوب
  5. رنگ پذیری و امکان استفاده از طیف کسترده رنگها در قسمت های بیرونی و داخلی ساختمان
  6. جزء مصالح صنعتی و پیش ساخته و کمک به صنعتی سازی ساختمان
  7. ایجاد ساخت و ساز خشک بدون نیاز به ملات و حذف مصالح سنتی از قبیل آجر ، سفال ، گچ کاری و
  8. عدم وجود نخاله ساختمانی و آوار
  9. سهولت در تامین ، تعمییر ، نگهداری
  10. تنوع محصول برای قسمت های مختلف ساختمان  از لحاظ بافت ، رنگ ، ضخامت
  11. قیمت مناسب به علت کاهش در هزینه ساختمان و وزن سازه
  12.  مدیریت بهتر در اجرای پروژه و اشغال نکردن محیط کارگاه
  13. فوق العاده سبک و با مقاومت مکانیکی بالا
  14. مقاوم در برابر رطوبت ، قابل شستشو  و مقاوم در برابر آب دریا . امکان استفاده در مناطق بسیار مرطوب و ساحلی
  15. مقاومت در مقابل آتش ، استفاده به عنوان پوشش در مقابل حریق در سازه ها فلزی
  16. مقاومت در مقابل خوردگی حشرات موذی و موریانه ومحیط  نامناسب زندگی آفات چوب
  17. مقاومت در مقابل اشعه ماوراء بنفش(UV )
  18. مقاومت در مقابل ضربه ، مقاومت مکانیکی بالا
  19. فاقد آزبست و مواد مضر برای سلامتی

موارد کاربرد فایبر سمنت برد

1. نمای فایبر سمنت برد ساختمان :

نماي ساختمان ها باتوجه به قرار گيري در معرض عوامل جوي و اقليمي هميشه داراي اهميت بالايي از نظر انتخاب مصالح بادوام و ماندگار بوده است .

2. پوشش های داخلی  ساختمان :

پوشش دیوارهای داخلی: فایبرسمنت برد ها با چگالی تا 1300 کیلوگرم بر متر مکعب در فضای داخلی ساختمان و به عنوان پوشش استفاده می شوند . با توجه به مقاومت این محصول در برابر ضربه و خواص مکانیکی مناسب ، می توان از آن  در دیوارها داخلی مکان های پر تردد و شلوغ  استفاده نمود. ضخامت های 10 میلی متر و 12 میلی متر جهت استفاده در دیوارهای داخلی مناسب است . به طور معمول این پوشش بر روی سازه استاد و رانر نصب می گردد .  سازه های استاد و رانر با ضخامت ورق 0.07 میلی متر به بالا جهت نصب فایبر سمنت برد مناسب است .

پوشش های دکوراتیو : می توان از آنها به عنوان دیوارهای دکور و یا پوشش های نهایی ( حتی بدون استفاده از رنگ ) در مکان های مسکونی و تجاری ، اداری استفاده نمود.

زیرسازی کاشی و سرامیک : در سرویس های بهداشتی ، استخرها و فضاهی بسیار مرطوب میتوان از فایبر سمنت برد به عنوان زیر سازی کاشی و سرامیک در دیوارهای خشک استفاده نمود . با توجه به مقاومت بالای این محصول در برابر رطوبت و همچنین چسبندگی بالا به ملات های ساختمانی و چسب های کاشی به سادگی می توان از آن به عنوان پوشش دیوارهای Drywall در اینگونه فضاها استفاده نمود .

سقف کاذب : در کلیه فضا های اداری ، تجاری و مسکونی و همچنین  فضا های بسیار مرطوب مانند استخرها و فضاهایی که امکان تماس با رطوبت و یا بخار بالا وجود دارد می توان از این محصول به عنوان سقف کاذب به صورت تایل های 60 *60 و یا به صورت دکوراتیو استفاده نمود .

کف کاذب : در ساختمان هاي سبک و مخصوصا در سيستم هايي مانند LSf استفاده از فايبر سمنت برد با ضخامت 18 ميلي متر و 20 ميلي متر به عنوان کف کاذب بسيار معمول مي باشد .

فایبر سمنت برد محافظت سازه در برابر حريق

با توجه به مقاومت بالاي فايبر سمنت برد در برابر شعله مستقيم و همچنين حرارت بالا ، از اين محصول به عنوان پوشش هاي ضد حريق ، مخصوصا در سازه هاي فلزي استفاده مي گردد .

زیرسازی کاشی و سرامیک با فایبر سمنت برد

روش نصب فایبر سمنت برد بر روی نما

نمای فایبر سمنت برد

نمای فایبر سمنت برد

1-  زیر سازی فلزی فایبر سمنت برد

اجرای المانهای عمودی ( وال پست ) از قوطی 80*40 :

به جهت اینکه در اغلب پروژه های ساختمانی دیوارهای پیرامونی از مصالح سبک ساخته می شوند و تنها نقاط اتصال سازه ی نما تیرهای طبقات می باشد ، جهت تامین اتصال المانهای افقی در سرتاسر نما از وال پست  استفاده می شود و چون بار تمام نما به این سازه منتقل می گردد ، از قوطی 80*40 و یا بنا بر محاسابت طراح پروژه از المان مناسب استفاده می گردد . در پروژه های بلند مرتبه محاسبه بار باد و تاثیر آن بر المانهای عمودی و همچنین اتصالات آنها به سازه اصلی از همیت بالایی برخوردار است .

اجرای زیر سازی فلزی فایبر سمنت برد به صورت کلی تفاوت زیادی با زیر سازی فلزی دیگر نماهای خسک ندارد . در سازه های بتی اتصال المانهای فلزی معمولا بر روی پلیت های قرار داده شده در هنگام بتن ریزی بر روی بدنه تیر و ستون انجام میگیرد . اگر این پیش بینی انجام نشده و در هنگام بتن ریزی پلیت گذاری انجام نشده است بایستی پلیت ها به وسیله رول بولت های مکانیکی که به رول بلت  HSA  معروف هستند به بدنه اتصال پیدا کنند

اجرای المانهای عمودی ( وال پست ) از قوطی 8040*

اجرای المانهای افقی ( کمر کش ) از قوطی 40*40 : به جهت اینکه پروفیل های گالوانیزه ی M  و V  به صورت عمودی اجرا می شوند بایستی عناصر افقی از قوطی 40 * 40 به فواصل عمودی حداکثر 150 سانتی متر بر روی وال پست ها اجرا گردد . لازم به ذکر است که اجرا ی کمر کش افقی به صورت رو گذر به هر چه تراز بودن زیر سازی کمک خواهد نمود . اجرای پوشش مناسب جهت جلوگیری از زنگ زدگی بر روی المان های افقی و عمودی از اهمیت بالایی برخوردار است . المانهای فلزی قبل از اجرا بایستی کاملا از روغنهای چرب و آلودگیهای دیگر پاک شده و پوشش مناسب ضد زنگ بر روی آنها اجرا شود . در مناطق حساس و پروژه های دارای اهمیت بالا بایستی محل جوش ها پس از جوشکاری پوشش ضد زنگ داده شود .

نحوه نصب و اجرای فایبر سمنت برد

نحوه نصب فایبر سمنت برد روی نما

زیر سازی گالوانیزه فایبر سمنت برد

با توجه به بالا بودن ضریب انبساط طولی در فایبر سمنت بورد که از دو عامل اصلی رطوبت و حرارت محیط نشات می گیرد استفاده از پروفیل های زیر سازی فایبر سمنت بورد الزامی به نظر می رسد  و اکیدا نصب فایبر سمنت بورد بر روی زیر سازی فلزی توصیه نمیگردد .

پروفیل گالوانیزهM  : این پروفیل  از ورق گالوانیزه به ضخامت ۰.۷ میلیمتر تولید می شود و برای کنترل تغییرات ابعادیفایبر سمنت برد که بر اثر تغییرات دما و رطوبت پدید می آیند ، استفاده می گردد .  این پروفیل در محل قرا گرفتن دوپنل فایبر سمنت برد در کنار هم استفاده می گردد . در صورت استفاده از این پروفیل ، درز بین پنل های سیمانی به صورت نمایان باقی خواهد ماند که برای پوشش این درز ، می توان از پروفیل گالوانیزه A  استفاده نمود.   پروفیل  M  از قسمت وسط و تنها با یک پیچ به زیر سازی فلزی متصل می گردد . پروفیل های زیر سازی فایبر سمنت برد بایستی دارای حداقل ضخامت 0.7 میلیمتر باشند . در نماهای بلند مرتبه و یا مناطقی که بار باد زیاد باشد میتوان از پروفیل های گالواینزه با ضخامت ورق بالاتر استفاده کرد

پروفیل گالوانیزهM

پروفیل گالوانیزهM

نحوه اتصال دو ورق فایبر سمنت برد به پروفیل زیر سازی و ایجاد جوینت عمودی

پروفیل گالوانیزه  : V  پروفیل  از ورق گالوانیزه به ضخامت ۰.۷ میلیمتر تولید می شود و همراه با پروفیل گالوانیزه M در زیرسازی نمای فایبرسمنت مدولار و سایدینگ استفاده می ­شود. با توجه به اینکه قیمت این سازه به طور چشمگیری از پروفیل V کمتر است ، استفاده از این پروفیل موجب کاهش هزینه زیرسازی خواهد شد. این پروفیل از دو طرف و توسط دو پیچ به زیر سازی فلزی متصل میگردد .

 اشتباه رایج در اجرای پروفیل V این است که آنرا برعکس و مانند پروفیل  M  از وسط نصب می کنند.

نحوه اتصال پروفیل گالوانیزه V

نحوه اتصال پروفیل گالوانیزه V

روش نصب فایبر سمنت برد بر روی نما

نحوه اتصال پروفیل گالوانیزه  V

روش نصب فایبر سمنت برد بر روی نما

 

3-   نصب فایبر سمنت برد

اجرای عایق ضد رطوبت ( سیلر ) در پشت پنل ها  : صفحات سیمانی الیاف دار ( سمنت برد ) به لحاظ اینکه  عمداتاً از سیمان ساخته شده اند ذاتاً با محیط مرطوب و آب سازگاری خوبی دارند ، اما به دلیل وجود الیاف سلولزی در ترکیب آنها و خاصیت جذب آب بالای این مواد در هنگام اشباع شدن از رطوبت ( چه مستقیم و چه به وسیله بخار و رطوبت موجود در هوا ) منبسط و در هنگام خشک شدن منقبض می شوند و تنش های ناشی از این کاهش و افزایش طول بر روی محل اتصال ( محل پیچها ) نما را دچار مشکل خواهد نمود . برای جلوگیری از این موضوع در پشت پنل سیلر مخصوص استفاده شده و از روی پنل هم پرایمر و رنگ این وظیفه را انجام میدهند ، تا جذب رطوبت به حداقل رسانده شود .

برش فایبرسمنت برد در ابعاد مشخص : برش فایبر سمنت بورد بایستی به وسیله دستگاه میز برش انجام شود تا از غیر گونیا شدن و ناصاف شدن محل برش جلوگیری گردد . در صورتی که امکان تهیه میز برش وجود ندارد می توان از اره های دیسکی نجاری استفاده نمود . مزیت این ابزار برش این است که پرتابل بوده و در هر جایی به راحتی میتوان از آن استفاده نمود . و با توجه به اینکه زاویه برش نسبت به فایبر سمنت برد قائم است ،کیفیت  لبه های برش خورده تا اندازه زیادی قابل پذیرش هستند . از برش توسط دستگاه سنگ فرز خودداری گردد . تیغه های گرانیت بر جهت برش این محصول مناسب بوده و از صفحات دیگر برای برش نمی توان استفاده کرد

نحوه اجرای فایبر سمنت برد طرح چوب

نحوه اجرای فایبر سمنت برد طرح چوب

اجراي فايبر سمنت برد طرح چوب

شاسی کشی و اجرای زیر سازی فایبرسمنت برد طرح چوب به روش Siding

1- مرحله اول شاسی کشی فلزی

اجراي فايبر سمنت برد طرح چوب

شاسی کشی و اجرای زیر سازی فایبرسمنت برد طرح چوب به روش Siding

اجرای پروفیل زیر سازی گالوانیزه

روش نصب سمنت برد در گوشه خارجی

روش نصب سمنت برد در گوشه خارجی

مشکلات رایج در اجرای فایبر سمنت برد طرح چوب به روش سایدنگ به شرح زیر میباشد :

اجرای فایبر سمنت برد روی قوطی آهنی

2- عدم رعایت همپوشانی و در نتیجه عدم تامین فاصله پیچ از لبه یا دیده شده پیچ ها

مقدار همپوشانی فایبر سمنت برد طرح چوب در روش سایدینگ از چند وجه دارای اهمیت است . اولین مورد در خصوص جلوگیری از حرکت آب به پشت فایبر سمنت برد است . اگر مقدار همپوشانی کم باشد امکان نفوذ آب مخصوصا در اقلیم های شمالی که بارشهای شدید و کج باران دارند  وجود دارد . مسئله بعدی فاصله پیچ از لبه ی سمنت برد است . این مقدار نبایستی از 2 سانتی متر کمتر باشد . بنابر این مقدار همپوشانی بایستی طوری در نظر گرفته شود که فاصله پیچ تامین شود و در ضمن پیچ دیده نشود . این مقدار به طور متوسط بین 2 تا 3 سانتی متر می باشد .

3- عدم توانایی اجرای صحیح کنج ها و برگشت ههای نما در محل بازشو ها و پنجره ها

4- عدم اجرای ورق های سمنت برد به صورت آجر چین که باعث باز شدن درزها و زشتی نمای اجرا شده میگردد

5- عدم رعایت فاصله بین پنل ها در محل سر به سر شدن و همچنین عدم قرار گیری سازه پشت محل درز و عدم اجرای چسب پلی اورتان در محل درز

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *